Merkel tanca la polèmica per un polític de passat nazi
El 'premier' de Baden-Württemberg, obligat a rectificar els elogis a un jutge hitlerià Evita així una crisi a la CDU
Avui, , 17-04-2007L’intercanvi de missatges entre Berlín i Stuttgart, la capital de l’Estat federat de Baden – Württemberg, va acaparar ahir l’atenció mediàtica a Alemanya, un país que continua molt sensibilitzat amb el seu passat més fosc. El discurs d’elogi que el primer ministre de Baden – Württemberg, Günther Oettinger, va fer fa una setmana al funeral del seu antecessor, Hans Filbinger, un exjutge nazi, continuava aixecant polseguera.
Les lamentacions d’Oettinger en una entrevista publicada pel diari Bild no van frenar una onada de crítiques contra el polític democristià. Va ser la cancellera, Angela Merkel, qui va reconduir una situació que amenaçava de convertir – se en una crisi a la CDU. Merkel va obligar el cap del govern de Baden – Württemberg a cancel·lar un viatge a Roma i el va citar a la seu del partit a Berlín.
Va ser així com la cancellera va decidir escenificar l’estirada d’orelles al veterà Oettinger. Pocs minuts més tard, el polític conservador reconsiderava la formulació que havia usat per negar el passat nacionalsocialista de Filbinger. “No es pot sostenir i me’n distancio”, va dir. La cancellera, per la seva part, va dir que s’havia resolt el més important: “Que quan es parla del nacionalsocialisme no perdem de vista la perspectiva de les víctimes i dels perseguits”.
D’altra banda, el ministeri de Defensa es va referir ahir a l’afer del vídeo amb continguts racistes protagonitzat per un instructor militar i un recluta. “Aquest cas és absolutament inacceptable i contradiu les regles de la direcció interna de les forces de combat i els principis de la formació dins l’exèrcit”, va dir el portaveu del ministeri.
(Puede haber caducado)