cooperació
Cada català dedica només 6,3 euros a ajuda al Tercer Món
Avui, 15-12-2006La Generalitat va destinar l’any passat el 0,2 per cent a ajut al desenvolupament
Catalunya va destinar l’any passat el 0,2% del seu pressupost a l’ajut al desenvolupament, un percentatge ben allunyat encara del 0,7% que fa anys que reivindiquen les entitats de cooperació. Segons l’informe La realitat de l’ajuda 2006 – 2007, que ahir va presentar Intermón Oxfam, si es divideix per població, cada català va dedicar a la cooperació només 6,30 euros, molt per sota dels 28,4 euros que hi va destinar cada navarrès, que són els més solidaris, i dels 16,1 euros de cada ciutadà de Castella – la Manxa.
De totes maneres, Catalunya és la comunitat que més diners va destinar a projectes per al desenvolupament el 2005, una mica més de 44 milions d’euros, que van significar un 4% més que el que hi va invertir l’any 2004.
A l’hora de valorar ja no la quantitat sinó la qualitat de la cooperació de l’Estat espanyol, la directora d’Intermón, Ariane Arpa, va dir que el pla Àfrica del govern Zapatero va ser una resposta “precipitada” a l’alarma social generada per l’arribada massiva de pasteres. L’entitat va advertir també que les mesures aplicades per intentar frenar l’entrada d’immigrants en situació irregular es basteixen sobre els interessos econòmics de l’Estat i no pas sobre les necessitats reals dels països emissors d’immigració.
L’informe alerta que l’ajuda al desenvolupament no es pot usar com a moneda de canvi per negociar el control de fronteres i les repatriacions. Arpa troba una contradicció que es consideri prioritari ajudar l’Àfrica per reduir – hi la pobresa, però que hi hagi polítiques migratòries restrictives.
(Puede haber caducado)