Estats de la UE demanen que s’aclareixi què va passar a Ceuta

Avui, , 03-08-2026

Alguns estats de la Unió Europea han demanat aclarir per què es va produir l’allau migratòria a Ceuta la setmana passada. La petició s’ha fet en la reunió dels ambaixadors comunitaris que s’ha celebrat aquest dilluns al migdia per videoconferència, per preparar la trobada del consell de ministres de l’Interior de la UE prevista per a aquest dimarts. Segons fonts de la UE que recull l’ACN, la reunió “ha estat molt útil per ajudar a explicar – se els uns als altres”. Les posicions, d’entrada, estan dividides. Arran dels incidents a la ciutat autònoma, 22 països van enviar una carta per demanar una acció coordinada per protegir les fronteres exteriors. En concret, els líders d’Itàlia, Alemanya, Àustria, Bèlgica, Bulgària, Croàcia, Xipre, Dinamarca, Eslovàquia, Eslovènia, Estònia, Finlàndia, Grècia, Hongria, Letònia, Lituània, Malta, els Països Baixos, Polònia, la República Txeca, Romania i Suècia van reclamar una acció coordinada; però França, Luxemburg, Irlanda i Portugal se’n van desmarcar. En paral·lel, també el president espanyol, Pedro Sánchez, va sol·licitar una reunió dels 27 “amb caràcter d’urgència”.

La reunió d’aquest dilluns ha començat amb una llarga intervenció del representant de l’Estat espanyol explicant la visió general de la situació actual. La majoria dels socis han recalcat la necessitat d’unitat i d’una resposta unificada, ja que consideren que la migració s’ha d’abordar a escala europea. I altres han parlat del paper de la desinformació a les xarxes socials com a possible factor de l’onada migratòria.

Pel que fa a la decisió del govern de Georgia Meloni de tancar l’espai Schengen amb Espanya durant un mes, les fonts de la UE han apuntat que Itàlia ha pogut explicar el motiu pel qual ha pres aquesta decisió. Alguns socis han deixat clar que ells no haurien aplicat aquesta mesura, mentre altres s’han remès a la carta dels 22 per justificar el seu parer.

Texto en la fuente original
(Puede haber caducado)