Junts situa l’immigració al centre de l’autogovern

Avui, , 13-01-2024

Junts no afluixarà en la proposta d’assumir les competències sobre immigració i a situar la qüestió al debat polític i al centre de l’autogovern. El consell nacional d’aquest dissabte a El Morell ha reiterat la intenció de Junts d’analitzar els fluxes d’immigració i poder – ne gestionar les expulsions, si cal, tot i les crítiques de la resta de partits i del mateix govern de la Generalitat, que les podria assumir.

El secretari general de Junts, Jordi Turull, ha qualificat de “xantatge” les acusacions “indignes” dels partits que els han titllat de “xenòfobs” per abordar el tema de la immigració. Turull els ha avisat que “no s’acomplexaran”: “No actuar contra els delinqüents multireincidents, faci quinze dies que viuen aquí o vuit generacions, sí que és posar en perill la convivència i la cohesió”. Al seu entendre, no es pot mirar cap a un altre cantó per “prejudicis ideològics, incompetència o deixadesa” i insisteix que ho afrontaran “diguin els que ens diguin i amb totes les conseqüències”. Durant la seva intervenció al consell, Turull ha defensat que Catalunya ha de tenir una política nacional d’immigració, “agradi o no agradi”.

JxCat ha celebrat la primera reunió del consell nacional, màxim òrgan del partit entre congressos, d’aquest 2024, en un context marcat pel pacte amb el PSOE per salvar els decrets llei del govern central a canvi de la cessió a la Generalitat de les competències en immigració, segons Junts. El govern els desacredita i assegura que quedaran en res, mentre el govern central ho resitua en una delegació de competències.

El cert és que Junts seguirà afrontant el debat, perquè té previst aprovar avui una resolució per celebrar una convenció nacional sobre immigració i poder dotar el partit d’un discurs propi sobre la matèria, que arrencarà amb diversos grups de treball i culminarà amb una trobada específica. El text fixa que la convenció s’hauria de celebrar el segon semestre de l’any, però fonts de JxCat han apuntat que la seva celebració podria avançar – se abans de les eleccions europees del juny. En la resolució, a la qual ha tingut accés Efe, JxCat considera “urgent” posicionar – se “amb fermesa davant les actituds xenòfobes i racistes abans que s’estenguin tant que provoquin l’aparició de potents forces polítiques xenòfobes”.

El consell nacional s’havia d’haver celebrat el 2 de desembre, però es va ajornar per les negociacions amb el PSOE de Ginebra. Hi plana també els cassos d’acusacions internes de masclisme al grup parlamentari, que no ha trascendit s’hagin afrontat en la reunió.

Texto en la fuente original
(Puede haber caducado)