L’Ajuntament i la Creu Roja, enfrontats

Avui, , 13-10-2023

La Creu Roja i l’Ajuntament de Calella fa dies que estan a matadegolla. Les tibantors són causades per l’arribada d’un grup nombrós de sol·licitants d’asil subsaharians, uns tres – cents. L’Ajuntament maresmenc ha posat el crit al cel i ho ha fet públic: de la nit al dia, asseguren, s’han trobat per sorpresa tres – centes persones foranes vivint en hotels de la vila. Els ha portat la Creu Roja des de Canàries. Fonts municipals expliquen: “La solidaritat hi és, és clar, però pensàvem que en vindrien entre vint i quaranta! S’han encès les alarmes perquè poden ser usuaris dels nostres serveis, que estan molt saturats.” La temença de les autoritats locals és que el grup, o una part, puguin necessitar els serveis socials ide salut, ja saturats per les pròpies dinàmiques de la població i l’acollida –i en algun cas arrelament– de famílies fugides de la guerra d’Ucraïna. La Creu Roja ho valora tot plegat com un gran malentès: “El moviment de sol·licitants d’asil s’està produint arreu del territori català –i de l’Estat–, i seguint una petició que ve directament del Ministeri de Migracions. I tenint en compte la disposició de places hoteleres a cada territori.” Inclosa Calella.

Una de les conseqüències de la divergència han estat les reaccions a les xarxes socials. N’hi ha de positives, de confuses i confoses, i també n’hi ha de fosques, amb discursos alarmistes o que, directament, destil·len fel. “Això és vergonyós. Perquè no els porten a Madrid?”, diu una piulada. l’Ajuntament confirma que no hi ha hagut incidents per part de ningú: “Hi pot haver una mica d’alarma, però puntual.”

La Creu Roja insisteix: “Són sol·licitants d’asil, amb una protecció especial; no són refugiats, no són immigrants. Provenen de dues zones amb conflictes interns, el Senegal i Gàmbia. Des de Canàries, i per la saturació, se’ls du a d’altres zones i se’n fa la derivació posterior. S’hi estaran un màxim de tres mesos, al llarg d’aquest temps van sortint cap a territoris on tenen família o amics i poden gaudir d’una situació més estable fins que es resolgui la concessió de l’asil. Són joves molt tranquils que surten a passejar i a fer esport.” S’han mantingut converses a tres bandes des del primer dia, diuen, amb l’alcaldia i el ministeri. “És cert que no es va informar prèviament l’Ajuntament, però el protocol no ho preveu, tot i això es pot millorar la informació, per deferència.”

Texto en la fuente original
(Puede haber caducado)