Tanca el govern dels EUA
Avui, , 23-12-2018L’administració federal dels Estats Units està parcialment tancada des de la mitjanit d’ahir per falta de fons després que republicans i demòcrates no aconseguissin un acord pressupostari al Congrés a causa de l’exigència del president, Donald Trump, que inclogués una partida per finançar el mur que vol construir a la frontera amb Mèxic. Es tracta del tercer tancament administratiu a què s’enfronta Trump aquest any, després del primer, al gener, que va durar tres dies, i d’un segon al febrer, que es va allargar unes hores.
El tancament del govern es va materialitzar tot i els esforços dels dos partits que dijous havien pactat un pressupost que el president es va negar a rubricar. Els dos partits van fer ahir un nou intent per desencallar la situació en una ronda de negociacions que, a l’hora de tancar aquesta edició, es mantenien obertes sense avenços. El líder demòcrata al Senat, Chuck Schumer, ja havia advertit que la partida pressupostària per al mur no s’aprovaria al Senat “ni avui [ahir per al lector], ni la setmana que ve ni l’any que ve”.
Trump, per la seva banda, havia advertit, en una piulada a Twitter, que estaven “negociant amb els demòcrates sobre la seguretat a la frontera, desesperadament necessària”, i que les converses “podrien ser molt llargues”.
Els demòcrates estan disposats a fer valer els seus vots al Senat, on els republicans no tenen la majoria qualificada que es necessita per aprovar el pressupost, i a avisar que, ara que tindran majoria a la Cambra de Representants, assolida en les eleccions de mig mandat del novembre, no posaran les coses fàcils al president.
Trump és conscient de la seva fragilitat i vol aprofitar que la nova majoria demòcrata a la Cambra de Representants encara no ha pres possessió dels escons per tirar endavant la promesa estel·lar de la campanya de les presidencials del 2016. O ho fa ara o els demòcrates podran bloquejar el finançament del mur a les dues cambres del Congrés.
La tossuderia dels uns i dels altres ha provocat que prop de 800.000 treballadors federals deixin de percebre el seu sou. Dels quals, 420.000 hauran d’acudir igualment a treballar, ja que es consideren llocs de treball “essencials”, mentre que la resta es quedaran a casa. Tots els treballadors, però, recuperaran el sou de manera retroactiva quan el Congrés aprovi el pressupost i el president el rubriqui, cosa que podria passar després de les festes de Nadal.
De moment, però, el tancament manté bloquejats els diners per a diverses àrees i agències del Departament de Seguretat Nacional, Transports, Interior, Agricultura, Estat i Justícia. Entre els treballadors que se n’han d’anar a casa, hi ha gairebé tots els de la NASA i vuit de deu del Servei de Parcs Nacionals, cosa que obligarà a tancar – ne molts, així com altres monuments.
(Puede haber caducado)