El TC anul·la parcialment l’ús prioritari del català al cinema i a l’acollida d’immigrants

Avui, , 04-07-2017

El Tribunal Constitucional (TC) ha aprovat per unanimitat quatre sentències que estimen parcialment els recursos que el PP i el Defensor del Poble van presentar contra els apartats lingüístics del Codi de Consum, la Llei del Cinema, la llei d’acollida d’immigrants i la Llei de l’Audiovisual.

Els magistrats declaren nul el precepte de la Llei d’acollida que estipulava que calia donar als immigrants formació en llengua catalana abans que castellana, adduint que aquest punt de la llei condicionava l’aprenentatge de castellà. Pel que fa al Codi de Consum, el TC considera que la norma és constitucional sempre que no s’exigeixi a les empreses privades el mateix grau de compliment que a les administracions a l’hora d’atendre els ciutadans en la llengua oficial que elegeixin.

Pel que fa al cinema també avala la normativa, sempre que l’obligació de doblatge no superi el 25% de la producció total de pel·lícules, i no el 50% que constava a la Llei, un percentatge que el TC considera “desproporcionat”. I pel que fa a la llei de l’audiovisual estableix que la preeminença del català als mitjans de comunicació públics és constitucional “sempre que no suposi l’exclusió del castellà”.

Els magistrats resolen, en primer terme, el recurs que la Defensora del Poble en funcions, María Luisa Cava de Llano, va presentar contra la Llei d’acollida també el 2010. La Defensora del Poble argumentava que la norma donava preferència al català a l’hora de fer el servei d’acollida en detriment del castellà.

La sentència redactada pel magistrat Antonio Narváez considera constitucionals els articles de la Llei que estipulen que els serveis d’acollida han d’oferir als immigrants competències de català, però no l’apartat 9.5 de la norma, que apunta que es donarà formació de llengua castellana un cop els immigrants “hagin assolit l’adquisició de competències bàsiques en llengua catalana”.

Segons el TC, aquest precepte impedeix que aquells que no hagin acreditat un determinat nivell de coneixement del català puguin accedir al servei de formació en llengua castellana.

Texto en la fuente original
(Puede haber caducado)