Trump segella la frontera
Avui, , 26-01-2017El mur “impenetrable, físic, alt, poderós i bonic” a la frontera entre els Estats Units i Mèxic serà una realitat. El president nord – americà, Donald Trump, va signar ahir el decret per impulsar la construcció de la separació física entre tots dos països que ha de ser solució immediata per a la majoria dels problemes.
Tal com ha fet durant els primers dies de mandat, Trump va dedicar el dia a un únic assumpte, i ahir li va tocar a la immigració. Pilar fonamental de la seva campanya des del primer dia, quan va acusar els mexicans de ser “violadors i criminals” i enviar als EUA “drogues i violència”, el llenguatge antiimmigrant va fer forat entre els seguidors de l’ara president.
Ja a la Casa Blanca, Trump ha d’oferir resultats immediats, i el mur, com a promesa estel·lar i metàfora d’una política de seguretat i d’immigració, no podia fallar. “El construirem tan aviat com físicament sigui possible”, va dir el president en una entrevista a la cadena ABC, la primera des que és a la Casa Blanca. “Podríem dir que en qüestió de mesos”, hi va afegir. Especialistes i experts calculen que el preu mínim seria d’uns 14.000 milions de dòlars.
La idea que el pagament el farà Mèxic segueix en peu, i que serà un reemborsament del qual no se saben encara les condicions. Però Trump no esperarà a llavors: es disposa a iniciar la construcció amb fons dels impostos nord – americans. De fet, el seu equip fa temps que treballa amb el Congrés republicà per trobar una partida pressupostària per començar les obres com més aviat millor. “A partir d’ara, els EUA recuperen el control de les fronteres. Recuperen el control de les fronteres”, va reiterar, eufòric. Gran part de la frontera quilomètrica entre els EUA i Mèxic, no obstant, ja té alguna mena de mur o tanca.
Casualment, o potser no tant, l’anunci va coincidir amb la presència a Washington del ministre d’Afers Estrangers mexicà, Luis Videgaray, en visita oficial de dos dies per preparar la del president Enrique Peña Nieto, la setmana entrant. Una visita molt criticada, i que en les últimes hores ha encès la ira de la majoria dels mexicans, que demanen al seu president que no viatgi a Washington. De fet, el govern mexicà estaria debatent si manté o no el desplaçament com a mesura de protesta.
(Puede haber caducado)