Dos anys d'inhabilitació pel mosso que va pegar un detingut “perquè deixés de plorar”

Avui, , 03-11-2016

L’Audiència de Barcelona ha condemnat a sis mesos de presó i dos anys d’inhabilitació un agent dels Mossos d’Esquadra que va bufetejar i va humiliar un immigrant detingut, que estava emmanillat i de genolls a la sala de custòdia de la comissaria de Mataró (Maresme). En la sentència, la secció tercera de l’Audiència de Barcelona condemna l’agent, Daniel Martínez, per un delicte contra la integritat moral menys greu en considerar que, “abusant del seu càrrec, va clavar un fort mastegot al detingut”, que estava emmanillat i de genolls, mirant a la paret, cosa que defineix com una acció “absolutament gratuïta i humiliant”.

El tribunal conclou que l’agent, que va ser denunciat davant la justícia per la divisió d’Assumptes Interns dels Mossos, no va exercir “legítimament” el seu càrrec d’agent de l’autoritat quan va bufetejar i va humiliar l’immigrant detingut, que va refusar ser visitat pel metge i no va interposar denúncia.

Els fets van ocórrer el 15 de gener del 2014, quan els mossos van detenir tres persones com a presumptes autors d’un delicte de robatori amb força en un domicili. En un dels cotxes dels mossos transportaven cap a comissaria l’immigrant que va acabar sent humiliat i agredit, Youssef K., amb Foday S., que va mostrar una actitud molt violenta i fins i tot va arribar a trencar un vidre del vehicle policial, segons la sentència.

Per a l’Audiència, una vegada van arribar a la sala de custòdia de la comissaria de Mataró, l’agent condemnat va ordenar a Youssef K. que es quedés, emmanillat i agenollat, de cara a la paret, com a mesura per garantir tant la seva seguretat com la dels altres policies.

En els dos vídeos de l’incident gravats per les càmeres de seguretat de la comissaria s’aprecia, segons el tribunal, com el detingut plorava de manera ostensible, i que els agents li van demanar que es tranquil·litzés. Davant els laments de l’immigrant, el mosso jutjat, “abusant del seu càrrec i amb intenció d’humiliar” el detingut, segons l’Audiència, li va dir: “Si no deixis de plorar i calles, et pegaré”.

Instants després, el mosso li va clavar una forta bufetada amb la mà oberta a la banda dreta de la cara, entre la nuca i l’orella, cosa que va provocar que el plor del detingut augmentés.

En el judici, el mosso va al·legar que no li va clavar una bufetada, sinó un “toc d’atenció” amb dos dits per distreure’l – com va dir que li van ensenyar a l’acadèmia de policia – i evitar que s’autolesionés, al·legant que havia començat a clavar – se cops amb el cap contra la paret, i per garantir també la seguretat dels agents davant una “acció violenta” del detingut.

El mosso va declarar a més que es tractava d’una “detenció d’alt risc”, perquè durant el trajecte un dels detinguts havia trencat un vidre i els arrestats es mostraven agressius i no paraven d’insultar els agents.

No obstant això, el tribunal no dóna crèdit a la versió exculpatòria del mosso i remarca que en la gravació de les càmeres de seguretat no s’aprecia que es copegés amb el cap contra la paret per lesionar – se i tampoc que fes cap gest d’aixecar – se o moure’s.

“Després del visionat de les imatges, i amb independència del risc que pogués haver comportat la detenció inicial i el trasllat dels detinguts a comissaria, hem de dir, contràriament a allò manifestat per l’agent acusat, que aquest tribunal no visualitza, un cop el detingut està agenollat, cap situació de risc físic, encara menys d’alt risc, per als dos agents que amb ell estaven, ni que l’acusat intentés aixecar – se, ni tampoc risc d’autolesió”, remarca la sentència.

El tribunal recorda que el responsable d’Assumptes Interns va negar en el judici que a l’acadèmia de policia ensenyin aquests “tocs d’atenció” a detinguts i va considerar la pràctica del mosso “incorrecta” i “desproporcionada”, i conclou que el fet que l’immigrant arrestat estigués plorant i queixant – se de la detenció “no és motiu que justifiqui el mastegot” que li va clavar l’acusat.

Texto en la fuente original
(Puede haber caducado)