Kaczynski i Orbán anuncien una contrarevolució nacionalista
La Vanguardia, , 09-09-2016El cap de Govern d’ Hongria, Viktor Orbán, i el líder nacionalista polonès Jaroslaw Kaczynski posen com a campions d’una contrareforma nacionalista enfrontats a l’universalisme europeu i al lideratge d’ Alemanya. Tots dos demanen frenar la integració europea, reduir el poder de la UE, potenciar els estats nacionals i, sobretot, rebutjar refugiats i immigrants.
Durant una cimera econòmica a Krynica, al sud de Polònia, on Orbán va ser victorejat com l’“home de l’any” per la seva “aportació a la política de l’ Europa de l’Est”, el seu amfitrió i admirador, Jaroslaw Kaczynski, líder del partit nacionalista Llei i Justícia i cabdill del règim polonès, es van oferir un bany d’elogis recíprocs i autocomplaença per la seva compartida ambició de reformar Europa d’acord a l’esperit nacionalista.
“Europa necessita una contrarevolució cultural, no podem renunciar a la identitat nacional. La integració europea sense identitat és impossible”, anunciava Jaroslaw Kaczynski. “Per a mi això sona com música”, responia efusiu el cap del Govern hongarès. “El Brexit ofereix una gran oportunitat per a aquesta contrarevolució. Hem d’afirmar que els valors nacionals i religiosos són importants i els hem de defensar. Els britànics han dit que volen ser britànics. Mentrestant, l’elit europea, els qui decideixen, els polítics, especialistes, mitjans de difusió, han vingut creient que és precís suprimir les nostres identitats nacionals. Els immigrants poden desplaçar els habitants oriünds d’Europa”, continuava Orbán.
Kaczynski va ser encara més explícit i va denunciar les intromissions de la UE en qüestions internes de països membres, així com el predomini d’ Alemanya. Però ningú dels qui van presenciar la xerrada a la sala o la seguien per televisió és capaç de comprendre què pretenia aconseguir Kaczynski en al·ludir, una vegada més, a l’ Alemanya nazi. Sobretot si es recorda que Polònia, després d’haver abraçat la democràcia i emprès el camí cap a Europa fa 27 anys, no ha tingut millor aliat i advocat per aconseguir el seu objectiu que Alemanya.
“La crisi de lideratge a la UE és manifesta –va dir Kaczynski–. Existeix l’opressió i l’opressor culpable. A més, és un opressor que porta records històrics. Les imatges de la cancellera Merkel amb el rostre repintat per assemblar – se a ja sabem qui –aquí, Kaczynski feia un gest simulant un bigoti– n’és un bon exemple”.
La política del Govern polonès en els últims deu mesos, nacionalista en rebutjar responsabilitats i principis de l’Europa comuna –entre ells repartir la càrrega de centenars de milers de refugiats– i autoritària en atemptar contra l’autonomia del poder judicial i, en general, la democràcia liberal, ha merescut crítiques de part d’institucions europees i ha marginat Polònia a Europa. Crítiques semblants, i per motius semblants, va rebre abans el règim hongarès de Viktor Orbán.
Amb aquelles ofensives sortides de to, com les que acostuma a reiterar el líder nacionalista polonès, la reputació i el paper polític de Polònia només poden patir més deteriorament a l’Europa que busca unir forces per superar les crisis que l’assetgen. Els líders de Polònia i Hongria, tot i això, no semblen perdre la fermesa, es congratulen de la seva aliança i anuncien que buscaran reformes en la Unió Europea.
De fet, la cap formal del Govern polonès, Beata Szydlo, i el seu ministre d’Exteriors van sortir ahir a confirmar que Polònia proposaria en la pròxima cimera de la UE a Bratislava reformar les estructures europees i fins i tot reescriure els tractats. “A la UE ens tracten com a caps de govern insubmisos però al final nosaltres acabem tenint raó –va dir la premier–. Volem que els parlaments nacionals tinguin més pes, que la Comissió Europea deixi de fer política, de ficar – se en afers interns dels països membres. Proposarem un debat per reformar els tractats europeus”.
La setmana que ve el Parlament Europeu votarà una resolució censurant els atemptats del Govern polonès a l’ Estat de dret i el poder judicial, en suprimir el Tribunal Constitucional. El Govern polonès rebutja les crítiques i desatén les recomanacions d’esmena formulades des de fa alguns mesos per la Comissió.
(Puede haber caducado)