Santa Coloma aplica el seu propi model d'integració
L'Ajuntament ha acordat que les peticions de llicència per a centres de culte no hagin de pagar cap taxa ni impost, tal com ara passa amb l'Església catòlica
Avui, , 24-10-2011Santa Coloma de Farners des de fa molts anys aplica la seva pròpia política per integrar els nouvinguts amb mesures que, tot i que algunes han costat d’aplicar, han allunyat el fantasma del conflicte que es produeix en altres poblacions, especialment ara en temps de crisi.
Ara, el govern municipal ha fet una passa més en aquest sentit, en admetre una petició del grup municipal de la CUP perquè les peticions de llicència per a centres de cultes quedin exemptes d’haver de pagar cap taxa. Això significa equiparar la situació amb la de l’Església catòlica, a la qual un conveni amb l’Estat deslliure de pagar impostos i taxes.
L’Ajuntament té clar que aquest conveni no existeix amb altres religions i que, per tant, és factible que es produeixin dificultats legals per materialitzar l’acord. L’equip de govern de CiU va decidir, tot i així, donar el seu suport per una qüestió de justícia i igualtat en relació a les creences religioses de cadascú.
L’aposta de Santa Coloma sempre ha estat la d’interpretar l’arribada de nouvinguts més com un fet d’intercanvi de riquesa que no pas com un fet invasiu. Bona mostra d’aquest tarannà són els viatges que han fet membres de l’equip de govern als països d’origen d’alguns veïns de Santa Coloma, com ara Gàmbia. El fet més característic és, però, l’escola d’adults, que acull immigrants de totes les procedències per oferir-los cursos per entendre, escriure, llegir i parlar el català correctament, a banda d’altres activitats formatives en les quals participen tant els nouvinguts com colomencs de naixement.
Actualment, el percentatge d’immigrants se situa prop del 18 per cent. És dir, dels 12.305 habitants censats, 2.305 provenen del Marroc, Gàmbia, l’Índia, Hondures i Romania majoritàriament, i en menor nombre d’altres països africans, asiàtics o llatinoamericans.
immigrants hi ha censats a Santa Coloma de Farners, amb una majoria provinents del Marroc.
La implicació de la societat civil en l’acollida
Diverses associacions treballen a Santa Coloma per fer de la capital de la Selva un poble d’acollida per als immigrants que hi han anat arribant en les darreres dècades. A banda de l’Ajuntament mateix, hi ha implicats també el Consorci de Normalització Lingüística i associacions com ara Samba Kubali, que ofereix alfabetització en català, mesures d’acollida i acompanyament. El nom de Samba Kubali prové del d’un dels primers gambians que va arribar a Santa Coloma als anys vuitanta i que es va fer molt popular, tant pel nivell d’integració que va manifestar des d’un principi –va aprendre ràpid el català– com pel bon tracte que mantenia amb tothom, especialment amb la mainada, entre la qual es va fer molt popular. Un accident laboral va causar que acabés morint en un llit de l’hospital de la Vall d’Hebron a Barcelona. Pel que fa al fet religiós, actualment a Santa Coloma hi ha oberta una mesquita des de fa temps, dues església catòliques i un saló del regne dels testimonis de Jehovà.
(Puede haber caducado)