Alemanya assumeix el repte de la integració musulmana
El president alemany, Christian Wulff, exigeix més tolerància als seus compatriotes aprofitant els actes del vintè aniversari de la reunificació del país Demana més reconeixement cap als ciutadans de l'ex-RDA
Avui, , 04-10-2010Unitat també significa acollida. Reunificació també vol dir integració. Amb aquest missatge de fons va celebrar ahir Alemanya les dues dècades que porta unida, sense cap frontera que divideixi dos mons, a l’oest i a l’est del seu territori.
En el seu primer discurs important des que fa pràcticament cent dies va assumir el càrrec, el president alemany, Christian Wulff, va aprofitar la festa nacional del país per reclamar als seus compatriotes “més solidaritat” amb els conciutadans siguin quins siguin els seus orígens. “Aquesta crida d’unitat ha de ser una invitació a tots els que viuen amb nosaltres. No hem d’acceptar ni els prejudicis ni la marginació. Prego insistentment: sisplau, no ens deixem empènyer per una falsa i equivocada confrontació”, va subratllar Wulff a la ciutat de Bremen durant els actes de commemoració del vintè aniversari de la reunificació alemanya.
Era la primera vegada que el cap d’Estat alemany es pronunciava sobre la qüestió de la immigració després de la polseguera que va aixecar al país fa unes setmanes l’exbanquer Thilo Sarrazin en publicar en un llibre xenòfob els perills de la progressiva islamització d’Alemanya.
Christian Wulff, que havia estat també criticat per oferir a Sarrazin una prima vitalícia per tal que plegués del Bundesbank, va exhortar ahir precisament el poble alemany a no deixar-se incitar per la xenofòbia. “El país ha de suportar la diversitat. Ha de desitjar-la”, va comentar el president alemany, mentre instava a “tancar les esquerdes de la nostra societat”. En ple debat sobre la immigració a Alemanya, Christian Wulff va acabar fent una declaració prou clara: “És clar que el cristianisme forma part d’Alemanya. També és clar que el judaisme en forma part. Però avui en dia també l’islam forma igualment part d’Alemanya”. “Jo també sóc el president dels musulmans”, va destacar Wulff en al·lusió als quatre milions de musulmans que hi ha al país.
“Orient i Occident ja no es poden dividir”, va prosseguir el president alemany parafrasejant el que va escriure el poeta i dramaturg Johann Wolfgng fa 200 anys.
En aquest punt, i davant un públic multitudinari en què hi havia la cancellera, Angela Merkel, el president alemany no es va estar tampoc d’instar els immigrants a acceptar els valors de la cultura germànica. “Viure a Alemanya significa respectar la seva Constitució i els seus valors, així com respectar les regles comunes de la societat i acceptar el nostre estil de vida”, va remarcar.
En el seu esperat discurs de la reunificació, Christian Wulff va lloar així mateix la capacitat d’adaptació dels alemanys de l’est per sortir del comunisme i afrontar els reptes del present. “Els alemanys de l’ex-RDA es van alliberar tots sols de la dictadura i s’ha de tenir un reconeixement més gran del seu esforç per començar una nova vida”.
(Puede haber caducado)